Miksi lähdin ehdokkaaksi?



Milla tässä hei!

Minulta on kysytty jo muutaman kerran, että miksi lähden ehdokkaaksi? Olenhan raskaana ja eikö minun pitäisi keskittyä syntyvään lapseen ja kotiin? Miten pääsisin kokouksiin pienen vauvan kanssa?

Ensinnäkin, en ole raskaana loputtomiin. Siihen mennessä, kun lapsi syntyy, vaalit on käyty ja tulos selvillä. Jos ovi aukeaa valtuustoon, järjestelyitä täytyy tietysti tehdä. Lapseni ja heidän hyvinvointinsa luonnollisesti menee kaiken edelle, sillä perheeni on tärkein arvo minulle. Myös koti ja työ sekä itsensä kehittäminen ovat minulle tärkeitä asioita.

Ehkäpä juuri siitä syystä, että olen raskaana, onkin erittäin hyvä syy lähteä ehdolle. Minulla on näkemystä lapsiperhearjesta Posiolla. Minusta on vain hienoa, että ehdokkaaksi on lähtenyt juuri tällä hetkellä nk. ruuhkavuosia eläviä vanhempia. Tehtävä ei ole helppo, kun täytyy yhdistää perhe, työ, lasten ja omat harrastukset sekä luottamustoimet, mutta moni meistä on valmis ottamaan haasteen vastaan!





Olen perustanut yritykseni vuonna 2016. Tein töitä päätoimisena yrittäjänä aina 2020 kevääseen saakka. Toimin vuodesta 2019 vuoden 2020 loppuun saakka Posion Yrittäjät ry:n puheenjohtajana. Vuoden 2020 aikana olin Lapin Yrittäjät ry:n hallituksessa sekä johtoryhmässä. 

Tiedän mitä on olla yksinyrittäjä Posiolla. Aloitin hyvinvointivalmennuksista ja päädyin tekemään monenlaista vaatemyynnistä ryhmäliikunnan ohjaamiseen. Yrittäjä minussa miettii kokoajan uusia, erilaisia liikeideoita ja samalla tulevaa. Olemme mieheni kanssa molemmat ns. hybridiyrittäjiä. Olemme sekä yrittäjiä että palkkatyössä. Se on yhä entistä normaalimpi tapa työllistyä.

Ehdokkaaksi lähteminen on minun tapani antaa yhteiseen hyvään. Vaikka itsensä likoon laittaminen tällä tavoin on minulle uusi asia, ja ihmisten reaktiot jännittävät, en voi tehdä elämäni valintoja niiden varassa.

Minulta kysyttiin myös vaalilupausta. Perheiden ja yrittäjien asiat ovat minulle tärkeitä ja niiden puolesta pystyn, haluan ja lupaan puhua.


Olen tällä hetkellä 35 vuotta. Olen vielä nuori -tai niin haluan uskoa. En ehkä ole paras esiintyjä tai ehkä en artikuloi sanottavaani selkeimmin, mutta rohkea olen. Ja rohkeita ovat kaikki muutkin, jotka ovat ehdolla. Olen huomannut kuinka valtuutetut joutuvat välillä vaikka minkälaisen arvostelun kohteeksi -varsinkin somessa. Kaikki eivät halua lähteä ehdolle, vaan mieluummin huudella hyviä ja parempia neuvoja taustalla. On hyvä ymmärtää myös, ettei kaikkea saa valmiina kunnan puolelta. Silloin on vaihtoehtona ”laittaa kädet saveen” ja alkaa hakea muita ratkaisuja. Niin yrittäjät tekevät. Kunnan ja yrittäjien yhteistyö Posiolla on kasvanut muutaman vuoden aikana todella merkittävästi. 


Kunnilla on edessään haasteita, joita kaikkia en edes vielä kunnolla hahmota. En aio teeskennellä kaikkitietävää. Minun tehtäväni on ottaa selvää -lukea, oppia ja kysyä kokeneilta. Mukaan tarvitaan kokeneiden lisäksi uusia vastuunottajia ja vastuukantajia. Tämmöiset eivät ole minulle aivan vieraita käsitteitä.


Mielestäni ehdolle lähteminen on ainoa mahdollisuus olla mukana päätöksenteossa. Minä haluan olla mukana päättämässä asioista, jotka koskevat kotiamme.  Haluan vaikuttaa osaltani, että Posio on paras paikka elää jatkossakin.


-Milla


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi Kepu?

Kunnallisvaaliehdokkaaksi!